Wierzę w ... ?
Katecheza 78.
Papież - następca św. Piotra
1. W życiu myślą często
wybiegamy w przyszłość: jak będzie ona wyglądała, co będzie się działo z
rodziną, z instytucją, w której pracuję; myślimy o następcy, który we właściwy
sposób poprowadzi to, co stworzyliśmy, co jest naszym dziedzictwem, co
chcielibyśmy, aby było zachowane i kontynuowane. W ten sposób chcemy, aby przez
następcę spełniło się nasze trwanie.
2. Syn Boży, Jezus
Chrystus zakładając Kościół pragnął, aby on trwał aż do końca czasów. To On
wybrał dwunastu nazwanych Apostołami, którzy byli „zaczątkiem Nowego Izraela i
początkiem świętej hierarchii” (DM 5), razem wybrani i razem posłani, aby
służyć braterskiej wspólnocie wszystkich wiernych. Chrystus ustanawiając
Dwunastu nadał im formę „kolegium czyli stałego zespołu, na czele którego
postawił wybranego spośród nich Piotra” (KK 19).
3. Posługa w Kościele
dotyczy zawsze konkretnej osoby, bowiem każdy zostaje powołany osobiście
słowami Chrystusa „Pójdź za Mną” (J 21,22). Tak stało się z Piotrem, którego
Chrystus ustanowił swoim zastępcą. Oto po wyznaniu Piotra: „Ty jesteś Mesajsz,
Syn Boga żywego”, usłyszał on słowa wypowiedziane przez Jezusa: „Oto i Ja tobie
powiadam: Ty jesteś Piotr (czyli Skała), i na tej Skale zbuduje Kościół mój, a
bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego;
cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na
ziemi, będzie rozwiązane w niebie” (Mt 16,16-19).
Kościół zawsze rozumiał te
słowa w ten sposób, że Chrystus ustanawiając Dwunastu jako kolegium, postawił
na ich czele wybranego spośród nich Piotra. Dlatego w Katechizmie Kościoła
Katolickiego czytamy: „Jak z ustanowienia Pańskiego święty Piotr i reszta
Apostołów stanowią jedno Kolegium Apostolskie, w podobny sposób Biskup Rzymski,
następca Piotra, i biskupi, następcy Apostołów, pozostają we wzajemnej
łączności” (KKK 880).
Tylko Szymona uczynił
Jezus Opoką swojego Kościoła, nadając mu imię Piotr. Jemu powierzył klucze
Kościoła i ustanowił pasterzem całej trzody, mówiąc: „Paś owce moje” (J 21,17).
„Dar związywania i rozwiązywania, dany Piotrowi, został udzielony także
Kolegium Apostołów pozostającemu w łączności ze swoją głową” (KK 22). Ta
pasterska misja Piotra i innych Apostołów stanowi jeden z fundamentów Kościoła.
Jest ona kontynuowana przez biskupów pod przewodnictwem następcy świętego
Piotra. Tak więc Papież, Biskup Rzymu i następca św. Piotra, jest „trwałym i
widzialnym źródłem i fundamentem jedności zarówno biskupów, jak rzeszy
wiernych” (KKK 882).
Jak czytamy
w deklaracji „Christus Dominus”, Biskup Rzymski, następca św. Piotra z racji
swego urzędu Zastępcy Chrystusa i Pasterza całego Kościoła, „ma pełną,
najwyższą i powszechną władzę nad Kościołem i władzę tę zawsze ma prawo
wykonywać w sposób nieskrępowany” (ChD 2,5).
Kolegium biskupów posiada
władzę autorytatywną jedynie wtedy, gdy pozostaje w łączności z Biskupem Rzymu
- następcą Piotra i uznaje w nim swą głowę. Stąd prawdziwe jest stare łacińskie
powiedzenie: „Ubi Petrus ibi Ecclesia” – „Gdzie Piotr tam Kościół”. Innymi
słowy – tam jest autentyczny Kościół, gdzie jest następca św. Piotra – Papież.
4. Zapamiętajmy: „Papież – Biskup
Rzymu i następca świętego Piotra, jest trwałym i widzialnym źródłem i
fundamentem jedności Kościoła. Jest Zastępcą Chrystusa, Zwierzchnikiem Kolegium
Biskupów i Pasterzem całego Kościoła, wobec którego ma, z ustanowienia Bożego,
pełną, najwyższą, bezpośrednią i powszechną władzę” (KomKKK 182).
Ks. Michał Marian Grzybowski