Wierzę w ... ?
Katecheza 92.
Sąd szczegółowy
1. Ludzie chętnie
osądzają innych, choć sami nie lubią być osądzani. Nierzadko wypowiadamy surowe
sądy o kolegach, sąsiadach czy znajomych, ale uciekamy od odważnej oceny samych
siebie i własnych czynów. Chętnie powiększamy nasze zasługi przy ocenie czynów
dobrych, a szukamy okoliczności łagodzących przy ocenie czynów złych.
2. Wszystkie nasze ziemskie czyny zostaną jednak osądzone. Śmierć kończy życie
doczesne człowieka, kończy czas zasługiwania, czas przyjęcia lub odrzucenia
łaski Bożej ukazanej nam w Chrystusie i – jak wierzymy - „zaraz po śmierci
każdego następuje zapłata stosownie do jego czynów i wiary” (KKK 1021).
Naprawdę obiektywny, sprawiedliwy osąd naszych czynów dokonany będzie zatem
przez samego Chrystusa: na sądzie ostatecznym przy końcu świata, ale
także zaraz po naszej śmierci, gdy trzeba będzie przed Panem Bogiem zdać sprawę
z naszego życia. Sąd ten nazywamy sądem szczegółowym. O sądzie tym przez wieki aż do
naszych czasów naucza Kościół. W Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy:
„Każdy człowiek w swej nieśmiertelnej duszy otrzymuje zaraz po śmierci wieczną
zapłatę na sądzie szczegółowym, który polega na odniesieniu jego życia do
Chrystusa i albo dokonuje się przez oczyszczenie, albo otwiera bezpośrednio
wejście do szczęścia nieba, albo stanowi bezpośrednio potępienie na wieki” (KKK
1022).
3. O istnieniu sądu szczegółowego naucza wyraźnie Pismo Święte. W przypowieści o ubogim Łazarzu Chrystus jednoznacznie mówi o szybkiej nagrodzie lub karze za czyny popełnione w ziemskim życiu. W Ewangelii według św. Łukasza, zawierającej tę przypowieść, czytamy: „Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy w Otchłani, pogrążony w mękach, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie” (Łk 16,22-23).
Przejmująca w
swej treści i świadcząca o szybkiej zapłacie za czyny człowieka zaraz po jego
śmierci jest scena, która rozegrała się podczas ukrzyżowania Pana Jezusa. Obok
Jezusa ukrzyżowano dwóch łotrów. Gdy jeden z nich głośno wyznaje swe winy i
prosi Chrystusa o wstawiennictwo, słyszy z ust Zbawiciela: „Zaprawdę, powiadam
ci: dziś ze Mną będziesz w raju” (Łk 23,43). Także inne teksty Nowego
Testamentu świadczą o ostatecznym przeznaczeniu duszy, które może być odmienne
dla różnych ludzi. W Drugim Liście do Koryntian oraz w Liście do Filipian
Apostoł Paweł mówi o swoim wielkim pragnieniu odejścia z tego świata i
zjednoczenia się z Chrystusem (por. Flp 1,23; 2 Kor 5,8). O sądzie Boga nad
duszami ludzkimi mówi także autor Listu do Hebrajczyków (Hbr 9,27; 12,23).
Ks. Bronisław Sałkowski