Wierzę w ... ?
Katecheza 72.
Kościół jest powszechny
1.
Apostołowie i ich następcy otrzymali od Chrystusa nakaz: ,,Idźcie i nauczajcie
wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.
Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem” (Mt 28,19). Posłannictwo to
pełni Kościół w różny sposób - zależnie od miejsca, mentalności ludzi,
tradycji, warunków społecznych, ekonomicznych, kulturalnych i politycznych.
Przekraczając wszelkie bariery i podziały ludzkie, układy i ustroje, Kościół
objawia swoją powszechność.
2. Słowo „powszechny”, czyli
„katolicki” oznacza „uniwersalny”, czyli „cały” lub „zupełny” (por. KKK 830). Przymiotnik
ten określa uniwersalny Kościół, który obejmuje swą działalnością cały świat,
nauczając całości prawdy Chrystusowej. Kościół Katolicki jest więc powszechny
w odróżnieniu od tych wspólnot, które uznają tylko część prawdy, albo chcą być
kościołami określonego narodu, kręgu kulturowego czy jednej warstwy społecznej.
Katechizm Kościoła Katolickiego naucza:
„Kościół jest powszechny, ponieważ jest w nim obecny Chrystus. «Tam gdzie jest
Jezus Chrystus, tam jest Kościół powszechny». Istnieje w nim pełnia Ciała
Chrystusa zjednoczona z Głową, w wyniku czego Kościół otrzymuje od Niego
«pełnię środków zbawienia», której On chciał mu udzielić: poprawne i pełne
wyznanie wiary, integralne życie sakramentalne, posługa święceń w sukcesji
apostolskiej. W tym podstawowym znaczeniu Kościół był już powszechny w dniu
Pięćdziesiątnicy i taki będzie aż do dnia Paruzji. Kościół jest powszechny,
ponieważ został posłany przez Chrystusa do całego rodzaju ludzkiego” (KKK 830
–831).
Powszechność
Kościoła jest doskonale uzasadniona biblijnie. Według Pisma Świętego Bóg, który
sam jest obejmującą wszystko rzeczywistością, chciał, aby pełnia Jego bóstwa
zamieszkała w Chrystusie, by przez Niego zjednoczyć wszystko i pojednać ze
Sobą (por. Kol l,19-20; por. Ef l,9-10). Do pełni orędzia o zbawieniu należy
również to, że całe jego bogactwo może się objawić jedynie poprzez wejście w
różnorodność narodów świata i ich kultur (por. Ef 3,8-12; Kol l,24-28).
Stwierdzenie: „Kościół jest powszechny” oznacza więc: Kościół głosi pełną
wiarę i zbawienie każdemu człowiekowi i całej ludzkości; Kościół dysponuje
pełną prawdą i wszystkimi środkami potrzebnymi do zbawienia.
3.
W jaki sposób urzeczywistnia się powszechność Kościoła? Przede wszystkim
przez to, że Kościół jest posłany na cały świat, by głosić Ewangelię wszelkiemu
stworzeniu (por. Mk 16,15; Mt 28,19-20), a będąc Kościołem miejscowym, w
ściśle określonym historycznym miejscu, jest zarazem Kościołem uniwersalnym,
obejmującym cały świat. Każdy Kościół miejscowy i Kościół jako całość
potrzebują dla siebie pełni darów, służb, stanów, czyli grup, które realizują
chrześcijaństwo na różny sposób, w stanie duchownym, zakonnym i świeckim.
Kościół jest więc znakiem ,,jedności całego rodzaju ludzkiego” (por. KK 1);
znakiem i prekursorem przekraczania w Chrystusie rozmaitych ograniczeń.
Powszechność jest dla
Kościoła nie tylko darem, ale i zadaniem. Kościół jest bowiem mesjańskim
Ludem Bożym, który choć nie obejmuje faktycznie wszystkich ludzi, to jednak
jest zalążkiem jedności, nadziei i zbawienia dla całego rodzaju ludzkiego (por.
KK 9). Istniejąca więc już powszechność Kościoła ma być dopiero
urzeczywistniona w pełni poprzez jego działalność misyjną.
Powszechność Kościoła
jest niestety przyćmiona podziałami w jego łonie. Poprzez rozbicie między
chrześcijanami Kościół nie traci wprawdzie swej powszechności, jednak utrudnia
mu ono - w konkretnym życiu - uwypuklenie jej pełni, czyli katolickości, pod
każdym względem (por. DE 4). Pełnię katolickości osiągnąć można tylko drogą
właściwie pojmowanego i realizowanego ekumenizmu.
Powszechność Kościoła to również dar i zadanie dla każdego z nas. Czy
mamy tego świadomość? Czy przez własne świadectwo wiary, szacunek dla drugiego
człowieka, postawę misyjną, ukazywanie Chrystusa, dialog i troskę o jedność
chrześcijan przyczyniamy się do ukazywania powszechności Kościoła?
4. Zapamiętajmy: „Kościół
jest katolicki to znaczy powszechny, ponieważ jest w nim obecny Chrystus. (...)
Kościół głosi całość wiary; nosi w sobie i rozdziela pełnię środków zbawienia i
jest posłany do wszystkich narodów, zwraca się do wszystkich ludzi i obejmuje
wszystkie czasy i kultury” (KomKKK 166).
Ewa Jancewicz