Wierzę w ... ?
Katecheza 83.
Maryja - pierwowzór i ikona Kościoła
1. Pielgrzymi,
przybywający na Plac św. Piotra w Rzymie, bez trudu zauważają w górnej części
jednej ze ścian Pałacu Apostolskiego na Watykanie wielki wizerunek Matki
Najświętszej z Dzieciątkiem. Polecił go tam umieścić 8 grudnia 1981 r. Jan
Paweł II jako wotum dziękczynne za ocalenie swojego życia podczas zamachu,
który miał miejsce 13 maja tego roku. Wizerunek podpisany jest czterema
łacińskimi słowami: „Mater Ecclesiae Totus Tuus” - Matko Kościoła Cały Twój.
Stanowią one podwójne wyznanie Papieża: mówią o wdzięczności Ojca Świętego za
opiekę, jaką Maryja otoczyła go w tym dniu, oraz przyzywają jej opieki nad
Kościołem. Zapytajmy dzisiaj: jaki jest związek Matki Bożej z Kościołem?
2. Katechizm
Kościoła Katolickiego naucza: „Maryja, wypowiadając «Fiat» («Niech mi się
stanie») w chwili Zwiastowania i dając swoje przyzwolenie na misterium
Wcielenia, współdziałała już w całym dziele, jakie miał wypełnić Jej Syn. Jest
Ona Matką wszędzie tam, gdzie On jest Zbawicielem i Głową Mistycznego Ciała”
(KKK 973). Wierzymy, że Najświętsza Boża Rodzicielka, Nowa Ewa, Matka Kościoła,
kontynuuje w niebie swoją macierzyńską rolę wobec członków Chrystusa” (KKK
975). Odpowiadając Bogu „tak”, dała doskonały przykład przyjmowania woli Bożej
w swoim życiu. Towarzyszyła Chrystusowi od początku Jego publicznej
działalności (Kana Galilejska) aż po krzyż na Golgocie. „Najgłębiej ze swym
Jednorodzonym współcierpiała i z ofiarą Jego złączyła się matczynym duchem” (KK
3). Zatem w szczególny sposób współpracowała z dziełem Zbawiciela przez
wiarę, nadzieję i miłość, i stała się Matką wszystkich wierzących w Chrystusa,
Matką całego Kościoła.
3. W Litanii loretańskiej
wyznajemy, że Maryja jest orędowniczką, wspomożycielką, pośredniczką. Nazywamy
ją też Matką pięknej Miłości, prowadzącą do jedności wszystkich uczniów Jej
Syna. Kościół w swoim pielgrzymowaniu do Chrystusa, rozważając tajemnice Jej
życia, widzi w Niej wzór i pragnie Ją naśladować. Nazywa Ją swoją Matką, gdyż
przez Nią rodzi się to, co święte w Kościele. Od początku Kościół określał ją
mianem Bożej Rodzicielki i w swoich modlitwach uciekał się do niej, upraszając
o obronę we wszelkich przeciwnościach. W naszych czasach z wdzięcznością
przyjmuje Jej wskazania, udzielane podczas objawień w Lourdes, La Salette,
Fatimie i tylu innych miejscach. Mówimy, że Maryja jest ikoną Kościoła, bo
uczy, jak wierzyć i bezgranicznie ufać Bogu; swoim życiem ukazuje, że
prawdziwa miłość łączy się z przyjęciem krzyża i cierpienia, i tylko ta droga
wiedzie do prawdziwego zjednoczenia z Chrystusem.
4. Zapamiętajmy:
„W tajemnicy (...) Kościoła –
naucza II Sobór Watykański - który sam także słusznie nazywany jest matką i
dziewicą, Błogosławiona Dziewica Maryja przodowała najdoskonalej (...), stając
się wzorem dziewicy i zarazem matki” (KK 63). Kościół nieustannie
podkreśla wyjątkową rolę Maryi, kieruje wzrok wiernych na jej osobę, aby
wsparci jej macierzyńską opieką jeszcze ściślej jednoczyli się z Chrystusem.
Przypomina, że Maryja jest wzorem zawierzenia, zaufania i bezgranicznej miłości
„które ożywiać winny wszystkich współpracujących dla odrodzenia ludzi w
apostolskim posłannictwie Kościoła” (KK 65). Patrząc na Nią rozumiemy,
„czym jest Kościół w swoim misterium, w swojej „pielgrzymce wiary”, i czym
będzie w ojczyźnie na końcu swej drogi, gdzie go oczekuje (...) Ta, którą czci
jako Matkę swego Pana i swoją Matkę” (KKK 972).
Ks. Waldemar Graczyk