KATECHIZM KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Wierzę w ... ?
Katecheza 8.
WYZNANIE WIARY
Kanon Pisma Świętego
1. Spotykając się przy różnych okazjach z
przedstawicielami innych wyznań chrześcijańskich albo na przykład ze Świadkami
Jehowy, możemy dowiedzieć się, że wszyscy oni uważają Pismo Święte za księgę,
przekazującą Boże Objawienie. Kiedy jednak porównujemy nasze i ich egzemplarze
Biblii, okazuje się, że występują między nimi różnice. Dotyczą one nie tylko
przekładu, lecz także kanonu, czyli listy ksiąg, wchodzących w skład Pisma
Świętego.
2. Słowo „kanon” bywa używane w różnych
znaczeniach. Mówimy o kanonach kultury czy sztuki, istnieją też kanony prawne. Słowo
„kanon” pochodzi z języka greckiego i pierwotnie oznaczało przyrząd pomiarowy
lub wzorzec. Zgodnie z tym znaczeniem, nazwy „kanon” zaczęto używać na
określenie jakiejś normy lub standardu. W historii kanonem nazwano też zbiór
świętych pism religii żydowskiej i chrześcijańskiej, uważanych za natchnione
przez Boga. Księgi natchnione powstałe przed narodzeniem Jezusa Chrystusa
nazwano Starym Testamentem, te zaś, które opisywały Jego życie i
działalność, a także wyjaśniały Jego naukę, zyskały miano Nowego Testamentu.
Księgi, które nie weszły w skład kanonu, zwane są apokryfami. Katechizm
Kościoła Katolickiego naucza, że „tradycja pozwoliła Kościołowi rozpoznać,
jakie pisma powinny być zaliczone do ksiąg świętych. Pełna ich lista została
nazwana «kanonem» Pisma Świętego. Składa się on z 46 ksiąg Starego Testamentu
(...) i 27 ksiąg Nowego Testamentu” (KKK 120).
3. Skąd zatem wzięły się różnice w określaniu,
które z ksiąg Pisma Świętego wchodzą w jego skład? Aby to wyjaśnić, trzeba
sięgnąć do historii. Trudność z określeniem kanonu Starego Testamentu polegała
na tym, że Żydzi żyjący w starożytności poza Palestyną, opierając się na
greckim przekładzie Biblii z III wieku przed Chrystusem, zwanym Septuagintą,
uznawali za natchnione o kilka ksiąg więcej, niż Żydzi z Palestyny. Były to
głównie księgi napisane po grecku, bądź znane później tylko z wersji greckiej. Księgi
te noszą miano „deuterokanonicznych”, czyli jakby „powtórnie zaliczonych” do
kanonu Pisma Świętego. Księgi uważane za natchnione przez Żydów żyjących w
Palestynie, noszą natomiast nazwę „protokanonicznych”. Chrześcijanie
pierwszych wieków, tworząc biblijny kanon Starego Testamentu, oparli się -
podobnie jak Żydzi spoza Palestyny - na Septuagincie, czyli przekładzie
greckim. Tym samym uznali wszystkie wchodzące w jej skład księgi – w liczbie
46 – za natchnione. Problem różnic pojawił się w XVI wieku, wraz z
powstaniem wyznań protestanckich. Tłumacząc Pismo Święte na języki narodowe,
protestanci przyjęli za podstawę tłumaczenia Starego Testamentu Biblię
hebrajską, czyli tę, którą posługiwali się Żydzi żyjący w Palestynie. W
swoim przekładzie pominęli więc księgi deuterokanoniczne, co z kolei stało się
przyczyną różnic w kanonie Biblii katolickiej i protestanckiej. Znacznie
mniejszy problem stanowiły księgi Nowego Testamentu. Wszystkie wyznania
chrześcijańskie uważają za natchnione 27 ksiąg nowotestamentalnych.
4. W dziejach chrześcijaństwa pojawiały się także
wątpliwości co do relacji między Starym i Nowym Testamentem. Niektórzy
wyznawali błędny pogląd, że Nowy Testament doprowadził do przedawnienia Starego
Testamentu, inni zaś, tak jak Świadkowie Jehowy, nie podzielili Biblii na Stary
i Nowy Testament, lecz nadali jej nazwę „Pisma hebrajskie i greckie”. Pierwszy
z powyższych poglądów należy odrzucić z uwagi na to, że przymierze Boga z
Narodem Wybranym (tzw. Stare Przymierze) nigdy nie zostało odwołane (por.
KKK 121). Obie zatem części Pisma Świętego: Stary i Nowy Testament, są
natchnione i zachowują trwałą wartość. Stary Testament przygotowuje Nowy, a
Nowy wypełnia Stary, obydwa zaś wyjaśniają się wzajemnie i są prawdziwym słowem
Bożym (por. KKK 140).
Błąd Świadków Jehowy polega natomiast na tym, że
nie uznają oni w Jezusie Boga,
przez co uważają, że Jego zbawcza Ofiara nie wnosi niczego nowego do Starego
Przymierza. Tymczasem krzyżowa Ofiara i zmartwychwstanie Jezusa, będącego
prawdziwym Bogiem i prawdziwym Człowiekiem, jest potwierdzeniem zawarcia
całkowicie Nowego Przymierza, którego owocem jest życie wieczne.
Czy
potrafię zatem wyjaśnić Świadkom Jehowy, dlaczego księgi kanoniczne dzielą się
na Stary i Nowy Testament? Czy umiem też określić, ile ksiąg liczy kanon Pisma
Świętego? Czy z jednakową czcią i szacunkiem traktuję księgi Starego i Nowego
Testamentu?
4. Zapamiętajmy: Kanon Pisma Świętego powstał
z potrzeby ustalenia, które z otaczanych czcią religijnych pism żydowskich i
chrześcijańskich są rzeczywiście Bożego pochodzenia. Obejmuje on 73 natchnione
księgi: 46 wchodzących w skład Starego Testamentu i 27 zawartych w Nowym
Testamencie. Czytając pisma kanoniczne, mamy pewność, że poznajemy autentyczne
Słowo Boga.
Ks. Adam Łach