KATECHIZM KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Wierzę w ... ?
Katecheza 24.
WYZNANIE WIARY
Trójca Święta
1.
Chrześcijanin od najmłodszych lat zna słowa, które wypowiada podczas czynienia
znaku krzyża: „W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego”. Te słowa słyszymy także
na początku Mszy Świętej, a w nieco zmienionej formie na jej zakończenie:
„Niech was błogosławi Bóg Wszechmogący, Ojciec i Syn, i Duch Święty”. W ten
sposób wyznajemy wiarę w Trójcę Świętą, która jednoczy wszystkich chrześcijan
(por. KKK 232). Prawda o Trójcy Świętej jest główną tajemnicą wiary dotyczącą
Boga, zajmującą główne miejsce pośród prawd objawionych.
2. Prawda o Trójcy Świętej mówi o tym, że jest jeden Bóg w trzech osobach: Bóg Ojciec, Syn
Boży i Duch Święty. Jak naucza
Katechizm Kościoła Katolickiego, „nie wyznajemy trzech bogów, ale jednego Boga
w trzech osobach” (KKK 253); jesteśmy „chrzczeni «w imię» - a nie «w imiona» -
Ojca i Syna, i Ducha Świętego, ponieważ jest tylko jeden Bóg, Ojciec
wszechmogący, i Jego jedyny Syn, i Duch Święty: Trójca Święta” (KKK 233). Te Osoby Boskie różnią się jednak relacjami
wzajemnymi i pochodzeniem. Bóg Ojciec zrodził przed wiekami Syna Bożego,
współistotnego Sobie, a Duch Święty pochodzi od Ojca i Syna Bożego.
3. Rzeczywistość Trójcy
Świętej była zapowiadana w obrazach w Starym Testamencie, między innymi w
wizycie trzech Boskich wędrowców u patriarchy Abrahama (Rdz 18,1-15). Tę
biblijną scenę uwiecznił na swej słynnej ikonie rosyjski malarz Andrzej Rublow,
zaś Ojciec Święty Jan Paweł II w „Tryptyku rzymskim” opisał ją w poetyckich
strofach słowami: „Było Przybyszów
Trzech, których przyjmował / z wielką czcią. / Abram zaś wiedział, że to On, /
On jeden. / Rozpoznał Głos / Rozpoznał obietnicę”.
Dopiero jednak Jezus
objawił nam, że Bóg jest Ojcem w niezwykłym sensie - nie tylko jako Stwórca,
lecz jako odwieczny Ojciec w relacji do swojego jedynego Syna. Z kolei Jezus
jest Synem wyłącznie w relacji do swego Ojca: „Nikt nie zna Syna, tylko Ojciec,
ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić” (Mt 11,27;
por. KKK 240). Cały sens ziemskiej działalności Jezusa sprowadza się więc do
tego, że objawia On Ojca, pełni Jego wolę i dokonuje zbawienia człowieka jako
Syn Ojca, przyjmujący naturę ludzką. Uwielbienie Jezusa Chrystusa, przyjęcie
Jego ofiary przez Ojca i objawienie ostatecznych losów świata dokonuje się w
mocy Ducha Świętego (Rz 1,4; 1 Tm 3,15). Duch Święty jest węzłem miłości
spajającym Ojca i Syna, dlatego tajemnica wewnętrznej jedności życia Bożego jest dla chrześcijan wezwaniem, aby w życiu
kierować się miłością, szukając jedności na wzór Trójcy Świętej.
4.
Zapamiętajmy: „Tajemnica Trójcy Świętej stanowi centralną tajemnicę wiary i
życia chrześcijańskiego. Tylko jedyny Bóg, objawiając się, może pozwolić poznać
się jako Ojciec, Syn i Duch Święty” (KKK 261). „Wiara katolicka polega na tym,
abyśmy czcili jednego Boga w Trójcy, a Trójcę w jedności, nie mieszając Osób
(…) inna jest bowiem Osoba Ojca, inna Syna, inna Ducha Świętego, lecz jedno
bóstwo”(KKK 266). W jednym działaniu Bożym każda Osoba Boska ukazuje to, co
jest Jej własne w Trójcy Świętej, chodzi tu szczególnie o dar stworzenia,
odkupienia i uświęcania świata (por. KKK 267).
Ks. Ryszard Kamiński