KATECHIZM KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Wierzę w ... ?
Katecheza 5.
WYZNANIE WIARY
1. Chętnie
słuchamy o dziejach własnej rodziny. Zbieramy zdjęcia, przechowujemy rodzinne
pamiątki. Wiele osób poszukuje w archiwach wiadomości o przodkach... Starsze
dzieci na lekcjach historii rysują drzewo genealogiczne swojej rodziny.
Podtrzymujemy nasze zwyczaje, mama przekazuje córce, np. jak powinna wyglądać
Wigilia czy Wielkanoc. Dlaczego tradycja rodzinna jest taka ważna?
Dlatego, że sięgnięcie do naszych korzeni, przekazywanie (a łacińskie słowo
„tradycja” oznacza właśnie „przekazywanie”) ważnych kart z przeszłości, umacnia
naszą wspólnotę, pozwala nam uświadomić sobie, kim jesteśmy, jaka jest nasza
tożsamość.
2. Jeszcze ważniejsza jest tradycja w Kościele.
Katechizm Kościoła Katolickiego naucza: „To żywe przekazywanie, wypełniane w
Duchu Świętym, jest nazywane Tradycją w odróżnieniu od Pisma Świętego, z którym
jednak jest ściśle powiązane. Przez Tradycję «Kościół w swej nauce, w swym
życiu i kulcie uwiecznia i przekazuje wszystkim pokoleniom to wszystko, czym on
jest, i to wszystko, w co wierzy»” (KKK 78). Jezus Chrystus polecił bowiem
dwunastu Apostołom, których sam wybrał (Mk 3,12), aby Ewangelię, którą
przyniósł i wypełnił, głosili wszystkim jako źródło zbawiennej prawdy i życia
moralnego (KKK 75). Powiedział do nich: „Idźcie i nauczajcie wszystkie
narody... Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem” (Mt 28,18n). Apostołowie
spełniali to zadanie przez swoje świadectwo dawane wiernie słowem i życiem -
niemal wszyscy zginęli śmiercią męczeńską. Przekazywane przez nich świadectwo
nazywamy tradycją apostolską. Wyraża się ona w głoszeniu, że zbawienie
dokonało się przez Śmierć i Zmartwychwstanie Chrystusa, w udostępnianiu
Ewangelii – ustnie i na piśmie - jako depozytu, czyli najcenniejszego
dziedzictwa (por. 1 Tm 6,20), oraz w kształtowaniu życia pierwszych wspólnot
chrześcijańskich zgodnie z wolą Jezusa Chrystusa. Dlatego tradycja apostolska,
ściśle złączona z Pismem Świętym, jest zawsze obowiązującą normą wiary i życia,
a za jej wierne strzeżenie i przekazywanie odpowiedzialny jest Urząd Nauczycielski (Magisterium) Kościoła,
który tworzą biskupi, następcy Dwunastu, z papieżem, następcą Piotra, na czele.
„Pamiętając o słowach Chrystusa skierowanych do Apostołów: «Kto was słucha,
mnie słucha» (Łk 10,16), wierni z uległością [powinni przyjmować] nauczanie i
wskazania, które są im przekazywane w różnych formach przez ich pasterzy” (KKK
87).
3. Czym zatem
jest Tradycja? Jest ciągle dokonującym się na fundamencie apostolskim,
mocą Ducha Świętego, przekazywaniem w Kościele słowa Bożego i dzieła zbawczego,
powierzonego przez Chrystusa Dwunastu. Nazywamy ją żywą Tradycją, bo oznacza wciąż żywe świadectwo o
Jezusie Chrystusie, które wiernie przedłuża świadectwo apostolskie. Można też
mówić o tradycjach (przez małe „t”): formach
liturgii, katechezy, moralności, pedagogii chrześcijańskiej, teologii, prawa i
sztuki, które stały się ważnymi sposobami kontynuacji dzieła Chrystusowego w
historii. Do takich tradycji zalicza się: przykazania kościelne, rozmaite
obrządki odprawiania Mszy Świętej, tajemnice różańcowe, inne nabożeństwa itp.
„Stanowią one szczególne formy, przez które wielka Tradycja wyraża się
stosownie do różnych miejsc i czasów”. Urząd Nauczycielski może je
podtrzymywać, odnawiać lub zastępować innymi (por. KKK 83).
Czy
jestem dumny, dumna z tego, że trwam w wielkiej, liczącej dwa tysiące lat,
tradycji Kościoła? Czy potrafię odpowiedzieć, czym jest „tradycja apostolska”,
„Urząd Nauczycielski Kościoła”, „żywa Tradycja” i „tradycje”?
4. Zapamiętajmy: Tradycja oznacza, że - jak naucza II Sobór
Watykański – „Bóg, który niegdyś przemówił, rozmawia bez przerwy z Oblubienicą
swego Syna ukochanego, a Duch Święty, przez którego żywy głos Ewangelii
rozbrzmiewa w Kościele, a przez Kościół w świecie, wprowadza wiernych we
wszelką prawdę oraz sprawia, że słowo Chrystusowe obficie w nich mieszka” (KO
8). Żywą Tradycję oznacza wierne przekazywanie tradycji apostolskiej w naszych
czasach.
Nie ma ani „wiary prywatnej”, ani
„chrześcijaństwa «na ale», wybiórczego, selektywnego”, a więc takiego, które
obywa się bez przyjęcia wszystkich prawd wiary, bez Mszy Świętej, bez biskupa.
Jest tylko chrześcijaństwo wiernie zachowujące i przekazujące całe dziedzictwo
Objawienia!
Ks. Henryk Seweryniak