Rozważanie Duszpasterskie

Rozważanie Duszpasterskie


Dzieło Chrystusa w liturgii

 W potocznym rozumieniu wielu ludziom liturgia kojarzy się z długimi, okazałymi i przede wszystkim niezrozumiałymi ceremoniami odbywającymi się w kościele. Dla innych liturgia jest zbiorem mocno przestarzałych, nieaktualnych i często dziwnych przepisów i praw. W takim myśleniu liturgia jest utożsamiana tylko z tym co zewnętrzne i z tym co można zobaczyć. Tymczasem, aby dotrzeć do źródła wody dającej życie nie można zatrzymać się na tym poziomie i trzeba iść dalej, aby odkryć to, co niewidzialne, odkryć „Kogoś Innego”, Kogoś, kto tworzy liturgię i jest w niej obecny.

Soborowa Konstytucja o liturgii ukazuje, że liturgia jest wykonywaniem kapłańskiego urzędu Chrystusa, a nowy Katechizm powie, że to sam Chrystus oznacza i urzeczywistnia w liturgii Kościoła swoje Misterium Paschalne. Kiedy nadeszła Jego Godzina przeżywa jedyne wydarzenie w historii, które nie przemija: Jezus umiera, zostaje pogrzebany, zmartwychwstaje i zasiada po prawicy Ojca „raz na zawsze”. To wydarzenie nazywamy Misterium Paschalnym. Ono nie przemija, ponieważ Chrystus przez swoją śmierć na krzyżu i zmartwychwstanie pokonał śmierć i żyje na wieki w chwale Boga Ojca. Wydarzenie Krzyża i Zmartwychwstania trwa i pociąga wszystko ku Życiu. Ażeby te wydarzenia zbawcze stały się udziałem ludzi wszystkich czasów Chrystus jest zawsze obecny w swoim Kościele, a zwłaszcza w liturgii. Każda celebracja liturgiczna jest dziełem Chrystusa - Najwyższego Kapłana.

Co mamy na myśli mówiąc o obecności Chrystusa w liturgii? Odwołując się do nauki Kościoła, spróbujmy odkryć różne formy tej obecności.

Konstytucja o liturgii w numerze 7 mówi bardzo konkretnie i jasno: Jest obecny w ofierze Mszy świętej, czy to w osobie odprawiającego, gdyż Ten sam, który kiedyś ofiarował się na krzyżu, obecnie ofiaruje się przez posługę kapłanów, czy też zwłaszcza pod postaciami eucharystycznymi. Obecny jest mocą swoją w sakramentach tak, że gdy ktoś chrzci, sam Chrystus chrzci. Jest obecny w swoim słowie, albowiem gdy w Kościele czyta się Pismo święte, wówczas On sam mówi. Jest obecny wreszcie, gdy Kościół modli się i śpiewa psalmy, gdyż On sam obiecał: „Gdzie dwaj albo trzej są zgromadzeni w imię moje, tam i ja jestem pośród nich” (Mt 18, 20). W czasie każdej celebracji liturgicznej zmartwychwstały Chrystus jest obecny w osobie kapłana, który jej przewodniczy (popularnie mówimy: „odprawia”), w słowie Bożym, które jest czytane i głoszone, w zgromadzonym ludzie, który modli się oraz w znakach sakramentalnych.

O realnej i dynamicznej obecności Chrystusa przypominają także różne przedmioty, które znajdują się w kościele i wykorzystywane są w czasie liturgii. Można tu wymienić przede wszystkim ołtarz, który symbolizuje Chrystusa i Jego Ofiarę, krzyż umieszczony na ołtarzu lub w jego pobliżu, który przypomina śmierć Chrystusa, czyli wydarzenie dające początek wszystkim sakramentom i zapalone świece, które są symbolem zmartwychwstałego Pana. Wszystko w liturgii wskazuje na obecnego i działającego w niej Chrystusa. Teraz potrzeba tylko serca i oczu wiary, aby tę jedyną w swoim rodzaju Obecność odkryć.