Wierzę w ... ?
Katecheza 69.
Kościół – Ciałem Chrystusa
1. Od wieków
uczeni próbują zgłębić tajemnicę ludzkiego ciała, poddając je wszechstronnym
badaniom. Fakt, że składa
się ono, jak stwierdzają naukowcy, z około 600 miliardów komórek, świadczy o
tym, że jest niesamowicie skomplikowaną strukturą i stanowi niezwykłą
tajemnicę, której poznanie przerasta na razie możliwości naszego rozumu.
2. Tak jest również w
przypadku Kościoła nazywanego Ciałem Chrystusa. Teologowie mówiąc
o nim dodają, że Kościół – w odróżnieniu na przykład od Ciała Chrystusa, które
przyjmujemy w Komunii świętej - jest mistycznym (czyli duchowym) Ciałem
Chrystusa. Źródłem życia społeczności Kościoła nie są bowiem siły
naturalne. Kościół żyje i jest jednoczony działalnością Ducha Chrystusowego,
co odróżnia go od każdej ziemskiej społeczności.
3. Skąd
wzięło się określenie Kościoła jako mistycznego Ciała Chrystusa? Sformułowanie
to wywodzi się z listów św. Pawła
(por. 1 Kor, Rz, Ef), który porównał w
nich Kościół, czyli wspólnotę ochrzczonych, do ludzkiego ciała. W
Pierwszym Liście do Koryntian czytamy: „Podobnie jak jedno jest ciało, choć
składa się z wielu członków, a wszystkie członki ciała, mimo iż są liczne,
stanowią jedno ciało, tak jest i z Chrystusem. Wszyscyśmy bowiem w jednym Duchu
zostali ochrzczeni, aby stanowić jedno Ciało (...). Wszyscyśmy też zostali
napojeni jednym Duchem (...). Wy przeto jesteście ciałem Chrystusa i
poszczególnymi członkami” (1 Kor 12,12-13,27). Święty Paweł mówiąc w ten sposób
o Kościele wskazuje na jedność wszystkich ochrzczonych z Chrystusem –
Głową oraz na zjednoczenie pomiędzy sobą. Jest to tajemnicze –
właśnie mistyczne zjednoczenie,
gdyż z jednej strony stanowimy jedność, ale równocześnie każdy z nas pozostaje
sobą. W Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy, że Chrystus „udzielając (...) swego Ducha, ukształtował
swoich braci, wezwanych spośród wszystkich narodów, jako swoje Mistyczne Ciało” (KKK 788; por. KK 7).
Istotę Kościoła określanego jako Ciało Mistyczne, stanowi
bycie duchowym organizmem, którego
Założycielem i Głową jest Chrystus udzielający mu zbawczej łaski.
Jedność mistycznego Ciała Chrystusa najpełniej wyraża się wtedy, gdy
gromadzimy się na Eucharystii i zbieramy się wokół ołtarza jako jedna wspólnota
- młodzi i starsi, rodzice i dzieci, świeccy i duchowni. Możemy wtedy również
najpełniej zjednoczyć się z Chrystusem jako Głową mistycznego Ciała, przyjmując
Jego realne Ciało w Komunii świętej. To zespolenie Jezus zapowiedział na
kartach Ewangelii, mówiąc: „Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we
Mnie, a Ja w nim” (J 6,56). Duszą tego ciała - wspólnoty ochrzczonych - jest
Duch Święty „który (...) całe ciało ożywia, jednoczy i porusza” (KK 7). Ta
„jedność Ciała Mistycznego rodzi i pobudza wśród wiernych miłość” oraz
„przezwycięża wszystkie podziały” (KKK 791; por. KK 7), w myśl słów świętego
Pawła: „Wy wszyscy, którzy zostaliście ochrzczeni w Chrystusie, przyoblekliście
się w Chrystusa. Nie ma już Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani
człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście
jednym w Chrystusie Jezusie (Ga 3,27-28)” (KKK 791; por. KK 7). Podobnie jak
ludzkie ciało rośnie w sposób fizyczny, tak Ciało mistyczne rozwija się i
wzrasta duchowo. „Abyśmy wzrastali ku Niemu, naszej Głowie, Chrystus rozdziela
w swoim Ciele, którym jest Kościół, dary i posługi, przez które pomagamy sobie
wzajemnie na drodze zbawienia” (KKK 794).
Czy jako członkowie mistycznego Ciała
Chrystusa, trwamy w Nim, przyjmując regularnie Komunię świętą? Czy
wykorzystujemy otrzymane od Boga dary do pomocy innym członkom Kościoła we
wzrastaniu w wierze?
4.
Zapamiętajmy: Określenie Kościoła jako mistycznego Ciała Chrystusa
uwydatnia prawdę, że jest on żywym organizmem o społeczno-religijnym,
nadprzyrodzonym charakterze. W organizmie tym ochrzczeni tworzą mistyczną nierozdzielną
jedność z Chrystusem – Głową Kościoła oraz między sobą. Spoiwem i zasadą tej
jedności jest Duch Święty.
Ks. Dariusz Rojek