Wierzę w ... ?
Katecheza 61.
Sens i znaczenie zbawcze Zmartwychwstania
1. W latach 1968 - 1971 Jerzy Jarnuszkiewicz, wybitny
polski rzeźbiarz, wykonał monumentalną figurę Chrystusa do kościoła
akademickiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Jest ona krucyfiksem - na
dłoniach i stopach Chrystusa widnieją ślady ran, Jego ręce są szeroko
rozciągnięte, a rysy twarzy przypominają rysy Ukrzyżowanego z całunu
turyńskiego. Artysta nie przedstawił jednak krzyża. Więcej: majestatyczna
postać Chrystusa zdaje się unosić w górę z niewidocznego grobu, a jego dłonie
obejmują rozległy horyzont świata. Dzięki genialnej intuicji artystycznej,
rzeźbiarzowi udało się połączyć w jedno tajemnicę śmierci, zmartwychwstania i
wniebowstąpienia Jezusa Chrystusa.
2. Nierzadko jednak w naszej powierzchownej
pobożności męka i krzyż Jezusa są oddzielane od zmartwychwstania. Często
do męki Chrystusa podchodzimy zbyt naturalistycznie. Zatrzymujemy się przede
wszystkim na jej zewnętrznym opisie, nie umiejąc dotrzeć do zbawczej istoty.
Takie podejście powoduje, że zmartwychwstanie traktujemy niekiedy nie tyle jako
centrum wiary, ile raczej jako radosny dodatek. A przecież podstawową
prawdą, od której w chrześcijaństwie wszystko się zaczyna, nie jest krzyż,
ale właśnie zmartwychwstanie. W czasach rzymskich dziesiątki tysięcy
osób konało w okrutnych mękach na krzyżu. Krzyż Jezusa nabiera blasku
chwały dopiero poprzez Jego chwalebne zmartwychwstanie. Św. Paweł z całą mocą
stwierdza: „Jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie,
próżna jest także nasza wiara” (1 Kor 15,14). Życie Chrystusa, z całą
Jego niezwykłą nauką o miłości Boga do człowieka, nie miałoby większego
znaczenia, gdyby On nie zmartwychwstał. Jezusa, który nie powstałby
z martwych, choćby nawet żył i umarł dla prawdy, moglibyśmy czcić
jedynie jak greckiego bohatera; nie moglibyśmy uznać Go jednak za zwycięzcę grzechu,
śmierci i szatana; nie moglibyśmy oddawać Mu czci boskiej
i przyjmować Go jako Pana naszego życia.
3. „Zmartwychwstanie jest szczytem tajemnicy
Wcielenia. Potwierdza prawdę o Boskości Jezusa, jak również stanowi
potwierdzenie tego wszystkiego, co Chrystus czynił i czego nauczał, oraz
wypełnia wszystkie Boskie zapowiedzi. Zmartwychwstały Pan, zwycięzca
grzechu i śmierci, jest zasadą naszego usprawiedliwienia i naszego
zmartwychwstania: udziela nam daru łaski przybrania za synów, które jest
rzeczywistym uczestnictwem w życiu jedynego Boga; potem, przy końcu czasów,
ożywi nasze ciało” (KomKKK 131).
Czy
w moim życiu wiary doświadczam jedności śmierci i Zmartwychwstania Jezusa?
Na ile doświadczenie Zmartwychwstania Jezusa jest dla mnie pocieszeniem,
obietnicą w chwilach trudności, zmagań, smutku i przygnębienia? Czy
doświadczenie Zmartwychwstania Jezusa uspokaja moje myśli i odczucia
związane z moją osobistą śmiercią oraz ze śmiercią bliskich mi osób?
4. Zapamiętajmy: Zmartwychwstanie stanowi przede
wszystkim potwierdzenie tego wszystkiego, co sam Chrystus czynił i czego
nauczał. Wszystkie prawdy, nawet najbardziej niedostępne dla naszego umysłu
ludzkiego, znajdują swoje uzasadnienie, gdyż Chrystus dał ich ostateczne,
obiecane przez siebie potwierdzenie swoim Boskim autorytetem (por. KKK 651).
Ks. Roman Bagiński